Wednesday 10 October 2012

Assalamualaikum Cinta



Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..Salam Mahabbah & Salam Kecintaan kerana Allah swt.

Indahnya cinta jika ia disulami sutera kasih sayang yang berpaksikan serta bersandarkan pada Al-Quran dan Sunnah. Bercerita tentang cinta, teringat penulis dengan mutiara kata ini: “Cintakan manusia, manusia akan mati. Cintakan Allah, cinta itu akan kekal abadi kerana Allah tidak akan mati.” Allahumma solli a’la Saidina Muhammad. Untunglah hamba-hamba Allah yang tidak jemu meletakkan cinta di tangga teratas buat Allah swt. Ya, cinta Allah lah cinta yang paling ‘High Class’. Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang, sesungguhnya tiada yang lebih baik cintanya melainkan cinta dari-Nya. Jika ingin mencintai dan dicintai Allah, kita perlulah senantiasa mengingati-Nya. 

Firman Allah swt yang bermaksud:
”Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lah hati menjadi tenteram.” (Surah Ar Ra’du : 28)

Apabila hati tenteram mengingati Allah swt, semakin mudah kita menyemai cinta terhadap segala suruhan Allah dan membenci segala larangan Allah swt. Oleh itu, segumpal darah dalam tubuh kita yang dipanggil hati ini perlu dipelihara sebaiknya, kerana di situ lah terbitnya rasa cinta. Semakin sebati Allah di jiwa kita, semakin terurus dan tersuluh matlamat kehidupan kita sebagai hamba Allah. Allahumma solli a’la Saidina Muhammad.

Antara cara-cara untuk mengingati Allah swt adalah seperti berikut:
· Zikrullah (menyebut dan memuji Allah swt)
· Solat (solat wajib dan sunat)
· Istighfar dan meminta keampunan dari Allah swt
· Melakukan amar ma’ruf nahi mungkar
· Menghindari perbuatan ma’siat
· Bersahabat dengan orang-orang yang berilmu dan soleh
· Membaca, mempelajari dan mengamalkan Al-Quran
· Bersyukur dan yakin dengan bantuan Allah
· Merenung tanda-tanda kebesaran Allah
 

             “Selangkah kita menghampiri Allah, seribu langkah Allah akan menghampiri kita.” Bayangkan pula betapa hebatnya cinta Allah buat kita jika kita mempunyai walau sekelumit rasa cinta buat-Nya. Allahuakbar, nescaya kita tidak tertanggung kehebatan cinta Allah.

Doa memohon teman yang dicintai Allah:
“Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMU dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu dan aku memohon kepada-Mu perbuatan yang dapat menghantarkanku kepada cinta-Mu. Ya Allah jadikanlah cinta-Mu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.”(Hadith riwayat Tirmidzi)

Kesimpulannya di sini, jika kita letakkan cinta pada ibu bapa, adik-beradik, sahabat-sahabat kerana Allah, cinta tersebut akan membuahkan keberkatan, ketenangan serta kebahagian buat pemilik-pemilik cinta tersebut. Penulis menyeru sahabat-sahabat supaya saling berkasih-sayang sesama manusia semata-mata kerana Allah swt, nescaya kita akan memperolehi kebahagiaan yang abadi dan kemanisan cinta sebenar yang tidak terperi. Allahu’alam  

Quote dari laman facebook hari ini:
"Cinta jika tak disandarkan kpd Ilahi..kemanisan Cinta itu tak sama seperti manisnya Cintakan Tuhan dan mencintai saudara kerana Tuhan. Ibarat madu asli dan madu tiruan..walaupun sama manis, kualitinya tidak akan sama. ♥ Sebarkan cinta lillahita'ala~"

No comments:

Post a Comment