Tuesday, 29 November 2011

Why must we obey and respect our parents?

Allah says “And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], "uff," and do not repel them but speak to them a noble word.” [Al-Quran 17: 23]


Remember..


Look how big you are now..22 years old young lady
How tall you are..156cm taller than your mother
Now, you even can wear your mother's clothes, shoes..and it suits you well
Back then, mother always bought an extra bigger size clothes and shoes so you could wear it for a longer time..
Mother said, you grown up so fast..i couldn't measure your right size..
I'm afraid it wouldn't fits you later on...

Look how big you are now..you dare talked back at your mother..
When you were still a kid, your mother scold you because you were wrong..
Today, you scold your mother & father out of nothing..you have an Ego in yourself..
Just because you think you are smarter than them..have you forget?? 
Who's effort was that which contributed to your success?? Forgotten do you?
It's them who sent you to U to make you smart..
With their sweats n tears they brought you up..

Look how big you are now..ignores your father thoughts..
Remember that old and harsh hands made a ponytail for your hair..
He persuaded you not to cut your hair..remember..
He who bought you bicycle and scooter when you were small..
'Kakak! See what I bought for you..I've bought it with a good price..play well with your brother ok.'
Father was so happy watching his daughter playing with joy..

Remember now do you? You should obey and respect your parents! And the most important is PRAY !
Yes pray!


A Child should pray for their parents, as Allah teaches us in the verse (which means) "…My Lord and Sustainer! Be kind and have mercy on them as they cherished, nurtured and sustained me in childhood.” [Quran 17: 24]

Last but not least a hadith which shows Prophet Muhammad teaches us to place kindness and respect towards parents and the prayer offered on time as prayer is the foundation of Islam.

 ‘Abdullaah Ibn Mas’ood (RA) said: “I asked the Prophet (PBUH) which deed is most liked by Allah? He (PBUH) said: ‘Prayer offered on time.’ I asked him: ‘Then what? He (PBUH) said: ‘Kindness and respect towards parents.’…” [Al-Bukhaari and Muslim]

Love Allah swt, Love Prophet Muhammad saw and Love your parents :)
Be a good Muslimah thoroughly not partially...pray for Istiqamah fisabilillah. InsyaAllah

Saturday, 26 November 2011

Segala pujian bagi Allah Tuhan semesta alam. Selawat dan salam  kepada junjungan Rasul dan kepada keluarganya dan para sahabat sekalian. Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau larang kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut kepada kami walaupun Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat kepada Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah kami. Apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala keatasnya, maka kami memohon akan Dikau wahai Tuhan Yang Maha Mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami dari kurnia Engkau wahai Tuhan Yang Mulia. Moga-moga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan sejahtera kepada junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan sahabat-sahabat sekalian. Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam.


Segala pujian bagi Allah Tuhan semesta alam. Selawat dan salam kepada junjungan Rasul dan kepada keluarganya dan para sahabat sekalian. Ya Allah, Engkaulah Yang Kekal, Qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau Yang Besar dan kemurahan-Mu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan dari nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada-Mu untuk melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada-Mu. Ya Allah, Tuhan yang merubah segala keadaan, ubahlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kurnian-Mu wahai Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Moga-moga Allah S.W.T mencucuri rahmat dan sejahtera kepada junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan sahabat-sahabat sekalian. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Semoga Allah menerima doa kita semua.

* Doa dipetik dari: Surah Yasin, Tahlil dan Doa, Terbitan Abad Sinergi Sdn Bhd, Cetakkan Kedua Disember 2009

Friday, 21 October 2011

Assalamualaikum wbt..

Ditawarkan untuk menjalani praktikal di sebuah syarikat audit sesudah konvo sejak akhir september lepas, aku kini sibuk menimba pengalaman bekerja sehingga kini.
Mungkin ramai yang musykil, bagaimana pelajar yang bergelar mahasiswi sains tulen, major mikrobiologi kini praktikal di syarikat audit..hmm, itulah rezeki yang Allah nak beri.Alhamdulillah..
Setiap ketentuan Allah swt itu pasti ada kebaikannya dan aku menerimanya dengan hati terbuka.
Moga Alah swt perluaskan lagi jalanku dalam menemukan kareer tetapku di samping memastikan ciri-ciri Islam senantiasa lestari di jiwa ini.
Berada di bahagian perundingan (consultant), department kami telah di lantik oleh pihak KPM untuk jalankan kerja-kerja audit di sekolah-sekolah seluruh negara.
Perjalananku pun bermula..dari sekolah-sekolah sekitar KL dan Selangor..seterusnya ke Pahang.
Dua minggu di Pahang..bergerak dari sekolah ke sekolah, aku berpeluang bertemu anak-anak berusia lingkungan 7 ke 8 tahun..
Aku melakukan kerjaku sambil terhibur dengan gelagat anak-anak ini..kadang-kala jiwa wanitaku tersentuh melihat wajah 'innocent' mereka..moga mereka membesar menjadi insan yang berguna disisi agama serta berjaya dalam urusan duniawi.
Anak-anak ini kelihatan cergas dan ceria bergurau senda sesama rakan sebaya mereka.
Namun begitu, disebalik wajah ceria itu sebenarnya tersembunyi pelbagai kemelut kehidupan.
Hasil temubual bersama-sama para pendidik di sekolah-sekolah tersebut, aku dapati sebahagian pelajar-pelajar ini..walaupun masih muda, terpaksa melalui kehidupan yang pahit.
Pelajar-pelajar dikategorikan sebagai bermasalah kebanyakannya disebabkan masalah keruntuhan rumah tangga, ditinggalkan ibu, ditinggalkan bapa, tinggal bersama nenek, yatim piatu, dihimpit kemiskinan, tiada sijil kelahiran yang sah, anak luar nikah, ibu bekerja sebagai pelacur, bapa di penjara dan bermacam-macam lagi.
Bagaimana pelajar-pelajar ini menjalani kehidupan yang bakal mendatang, mampukah mereka membesar dengan baik ataupun dengan rasa rendah diri lalu mengulangi kesilapan ibu bapa mereka.
Masalah moraliti dan sosial dalam masyarakat kita kini semakin menjadi-jadi, hasilnya lihatlah generasi kita zaman ini.
Berzina, mengandung, lalu setelah lahir bayi tidak berdosa itu..dikelar sehingga mati.
Nauzubillahu min zalik..bangkitlah pemuda Islam! Hapuskan perkara mungkar di Bumi Allah ini sehingga tiada lagi fitnah.
Sebagai kesimpulan, bagiku jika ingin melahirkan masyarakat yang baik perlulah bermula dari ibu bapanya. Jika baik didikan dari ibu bapanya, maka denagn izin Allah swt anak-anak akan membesar dengan baik. Wallahualam.

Ya Allah, peliharalah kami hamba-hambaMu dari melakukan perkara-perkara yang Engkau murkai..lindungilah kami dari fitnah dunia serta fitnah akhirat. Selamatkanlah kami dari azab api nerakaMu..tempatkanlah kami di kalangan hamba-hambaMu yang soleh.
Amin Ya Rabbal 'Alamin.  

Ayat-ayat Al-Quran yang boleh di amalkan untuk memperoleh zuriat keturunan serta pasangan yang baik:

  1. “Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (Kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-furqan: 74)
  2. “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.” (Surah Ibrahim: 40)
  3. “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan”
    (Surah Ali’ Imran: 38 )


Destinasiku selepas ini, negeri Tanjung Puteri..Johor Darul Takzim. Doakan perjalananku sahabat. 

Thursday, 22 September 2011

Friends

 Narrated by Abdullah ibn Amr: 
“The best of friends, in God’s sight, is the one who is best to his friend; and the best of neighbors, in God’s sight, is the one who is best to his neighbor.”

A GOOD FRIEND is;

Whenever you look at their faces, they could remind you of ALLAH SWT..

By hearing their words, you will gain more KNOWLEDGE on Islam..

By looking at their every movement shall remind you of DEATH.

InsyaAllah..

 Alhamdulillah, I'm grateful for being able to meet these people who I called as friends. I'd learnt many beautiful things from them. They taught me how to find "True Happiness" by the devotion to Allah swt. They changed me a lot and I am happy to say that I have become a better muslimah now and trying hard to be much better and istiqamah in this path. Friendship taught me one must have his/her companions around in order to make their life more meaningful. Eventhough we are separated by distance, I believe we will still very close by heart. Thank you for taking care of me all this while, sharing my tears and laughter..I hope that this friendship will last to Jannah. Ukhuwah Fillah Abadan Abada. I am really..definitely..absolutely..seriously in love with you girls lillahita'ala.

O' Allah, please protect us from sins and wrong doings, bless this friendship with Barakah and Forgiveness. Amin Ya Rabbal A'lamin.





Wednesday, 7 September 2011

CHECK LIST DIRI..Bagaimana imanku hari ini?


Bismillahirrahmanirrahim..

NAK BUAT KE TAK?
  1. Bangun malam
  2. Solat sunat Rawatib
  3. Solat sunat Dhuha
  4. Solat Fardhu di awal waktu
  5. Tadabbur Al-Quran
  6. Bacaan Al-Mathurat
  7. Kurangkan bercakap
  8. Betulkan niat selalu
  9. Husnuzon pada Allah swt
  10. Husnuzon pada manusia
  11. Jangan mengumpat
  12. Damaikan saudara yang bergaduh
  13. Ringankan tangan untuk membantu yang lain
  14. Banyakkan zikrullah
  15. Kurangkan ketawa
  16. Hadirkan diri ke majlis-majlis ilmu
  17. Baca bahan ilmiah
  18. Banyakkan bersedekah
  19. Banyakkan bersyukur
  20. Bersabar & berlapang dada
  21. Usaha untuk kusyuk dalam setiap solat
  22. Berdoa untuk ibu bapa
  23. Berdoa untuk sahabat, guru-guru, saudara-mara & umat muslimin muslimat
  24. Bacaan Al-Mulk sebelum tidur
  25. Luangkan sedikit masa untuk berfikir..apa yg aku telah lakukan utk Islam hari ini??

InsyaAllah..Allah akan beri kekuatan iman buat jiwa kita. Jangan putus asa sekiranya teruji..
"Apakah manusia dibiarkan mengatakan mereka beriman tapi tidak diuji?" (Al-Ankabut:2)
Jom melabur untuk saham akhirat~


Saturday, 3 September 2011

Happy Eid Mubarak! Taqabballah minna wa minkum..





Abu Ayub al-Ansari, the Prophet said: "Whoever fasted Ramadan and then followed by a six days of fasting in Shawwal, the fast is like fasting all the time." ( Muslim)


Thawban (Allah be pleased with him) relates that the Messenger of Allah (blessings and peace be upon him, his family, and companions) said, “Whoever fasts Ramadan, and then six days after Eid, it is [like fasting] an entire year. Whoever does a good deed shall have ten times its reward.” [Ibn Majah, Muntaqa]


Among other benefits of fasting six days of Shawwal: 


  1. As the sealing of all the lack of practice of fasting in Ramadan.
  2. All practice to get closer to Allah SWT during Ramadan, will not be interrupted by the passing of the holy month, for he is still alive.
  3. Gets easy & feel light to fast although after Ramadan fasting month is a sign of God has received their Ramadan fast & also for doing good and then continued with other good deeds, therefore it is a sign of acceptance of the first amal
  4. God keep the fast of six of the fire at a distance of seventy years. 
  5. Fasting after Aidilfitri is one sign of gratitude for the favor and forgiveness granted by Allah during Ramadan.


Imam Ahmad and An-Nasa'i, narrated from Tsauban, the Prophet said: "Fasting month of Ramadan as it is to fast for 10 months and fasting for six days after (Shawwal) equal to the fast two months. So this means that (you) have been fasting for a year. " (Hadith narrated by Ibn Khuzaymah and Ibn Hibban)


HOW to FAST SIX:

Fasting six it can be done on any day during the month of Shawwal, either continuously or alternately:

1) Most afdal is fasting for six days in a row from the second Aidilfitri (2 Syawal) to 7 Syawal.
2) Fast alternately, ie whether the alternate day fasting, two or three days once, six days in Shawwal, in accordance with their respective capabilities.


HIKMAH by FAST SIX:

1) Educating the human patience from temptations of food abundance through the open houses.
2) Provide the opportunity for the body to adapt after a full month's hunger and thirst.
3) God wanted to test His servants whether they're willing to go after a month of fasting Ramadan although only six days more of fasting.
4) A completion of scarcity. On the Day of Resurrection, will be completed the Fardhu acts (equipped) with the act of Sunnah.
5) Provide opportunities for women who could not fast in Ramadan, replacing their fast and in the same time receiving reward from Allah for fasting (puasa sunat).
6) Avoid the habit of delaying in qada Ramadan fasting at the end of Sya'ban.
7) Perform fast back soon after the Aidilfitri feel light and happy, is a proof of love of fasting.
8) Fasting after Ramadan is like a person who had just escape from Fisabilillah war quickly return back in his troops.

Fast six's Niyyat (niyyat translated in BM): 
 

Tuesday, 23 August 2011

Memburu Lailatul Qadr

Tibanya sepuluh malam terakhir..

Refleksi diri yang lemah

Bulan Barakah ini hampir ke penghujungnya

Adakah amalan-amalanku diterima Allah

Jiwa kental itu hampir saja kendur di lewat Ramadhan..

Kosong tiada terisi..

Pohon amalanku hanya ada daun-daun kering yang rapuh

Lalu daun rapuh itu hilang ditiup angin..sia-sia

Dek kerana asyik melayari bahtera lagha, mungkar dan ma'siat..

Lupa pada Pencipta..

Cintakan dunia.


Lailatul Qadr..

Ya..ini peluang terakhirku

Maksimakan amal ibadah

Menahan diri dari menurut nafsu..

Pertemukanlah aku dengan malam itu..

Malam di mana para Malaikat turun ke Bumi..

Wahai Malaikat singgah serta bertamulah di hatiku

Bersihkan jiwa ini dari hasad dengki, cinta dunia, riya', dendam, penakut, bakhil serta ujub

Ya Rabbal a'lamin, ampunilah dosa-dosaku..terimalah amalanku, kasihanilah hambaMu ini..

Allah..pilihlah hambaMu ini sebagai tetamu RamadhanMu..



Monday, 8 August 2011

Hadith for Ramadhan

The Prophet (peace be upon him) said: "Whoever fasts during Ramadan out of sincere faith and hoping to attain Allah's rewards, then all his past sins will be forgiven." (Bukhari)


The Messenger of Allah (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, , "When the month of Ramadan starts, the gates of the heaven are opened and the gates of Hell are closed and the devils are chained." (Bukhari)


The Prophet (peace be upon him) said: "Everything has a cleansing agent and fasting is the cleansing agent for the body. Fasting is more a matter of patience than of anything else." (Ibn Majah)


‎"Oh you who believe! Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you, that you many learn piety and rightousness" (Quran, Baqarah, 2:183)



Friday, 5 August 2011

Ramadhan kembali lagi..

Alhamdulillah..selepas maghrib tadi, dah masuk 5 Ramadhan pun..esok mahu sahur ape pula? set alarm clock di handphone, 4.30pg? 5pg? Qiyam sekali..so,kena lah tido awal (sekarang dah jam 12.00am). Erm, sudah berpuasa empat hari. Ustaz pernah kata bila berpuasa ni, bukan setakat menahan diri dari lapar dan dahaga saje..kite pun kena menjaga tutur kata, hawa nafsu dan juga hal-hal lain yang boleh menjejaskan pahala ibadah kita di bulan Ramadhan ini. Bulan nilah nak berlumba-lumba buat amal ibadah sebab Allah menjanjikan pahala yang berlipat ganda. Macam skim cepat kayalah, bulan Ramadhan ni seolah-olah fast-track untuk kita menyucikan diri dari karat-karat dosa dan penuhkan catatan amal di bahu kanan kita sampai keletihan malaikat raqib nak menulis. (*hyperbola semata-mata..sifat manusia xsama dengan sifat malaikat ok).

Sekitar hari 1st, berjemaah tarawikh di masjid al-Malik Khalid USM..Allah Maha Kuasa, penuh juga masjid. Bahagian muslimat sahaja full samapi saff yang terakhir, saf muslimin tidak kurangnya juga. terkenang tarawikh last Ramadhan. Beginilah hari 1st of Ramadhan. Masing-masing pasang azam baru nak perbaiki diri. Tapi berupaya untuk istiqamah hingga akhir Ramadhan ke?? bergantung pada diri masing-masing.. Boleh saje nak solat di mana-mana, asalkan ikhlas kerana Allah dan seboleh2nya biarlah berjemaah. Berbuka di masjid..aku dan mas sampai awal. Niat memang nak tengok2 mcmana keadaannya di dapur pusat Islam ade ke tidak makanan untuk iftar? Alhamdulillah, memang rezeki kami, jumpa pula dgn kak mumtaz. "Hah ni adik-adik mai..student sini ka?" -Kak mumtaz "Ha'ah sini, ade kursus kak mumtaz, datang awal ni takot2 kalo ade ape2 nak kami tolong..-saya. Kesian kak mumtaz sorang2 ngn anak die kut duk ulang-alik2 kat dapur, yang lain sume muslimin.. Kami keluarkan pinggan-pinggan dari setor dapur dan cuci bersih. Disebabkan dah terbiasa setiap Ramadhan buat keja volunteer kat dapur ni, aku rasa seronok pula. Mana tidak nya, berpuasa lagi di USM tahun ni..tak pernah pula aku terfikir sebelum ni nak buat keja-keja volunteer ni lagi. Maybe jodohku dengan USM masih kuat. Cekgu Haji Nordin merangkap cegu kimiaku dulu antara yang tegar memasak tiap2 Ramadhan for juadah buka puasa. Selesai membasuh, buat air. Then terus ke meja edar makanan kepada student2 n staff yang datang, tolong senduk lauk and nasi. "Kalo tak cukup bagitau na!" Sambil menyenduk nasi, ramai juga sahabat2 yang menegur..bertukar-tukar senyuman dan sengihan..huhu

Sekitar hari kedua, kak hani call ajak p masjid negeri berbuka kat sana. Sepanjang aku belajar di USM Penang ni..tak pernah sekali pun aku berpeluang berkunjung ke sana. Syukur, berpeluang kali ini..ada hikmahnya aku masih di sini this Ramadhan. 1st time masuk, teruja (@_@)!! aircond die best, sejuk..karang solat xdaklah berpeluh teruk sangat..kurang selesa,xkusyuk pula. Alhamdulillah selesa, macam 5 star hotel pula (*hyperbola sekali lagi..actually lebih dari tu cuz ini rumah Allah!) kalo boleh bagi bintang, aku bagi BULAN!..terbaik. Masjid negerinye Chandelier, besaq tuh..entah berapa harga dia..sapalah yang infaq duit tuk masjid ni..Ya Allah banyaknya pahala, berterusan pula tuh income pahala dia. So, if datang masjid then nampak tabung, jangan buat2 tak nampak..sedekah lah sedikit. Sedekah yang sedikit tu kalo diberi dengan penuh keikhlasan, insyaAllah pulangan yang kita bakal peroleh di hadapan Allah esok sangatlah besar..

Sekitar hari ketiga, sahur gulai ayam dgn sayur goreng kat masjid negeri. Bangun kul 4pg, p mandi dan siap-siap tunggu kak hani kat bus stop bakti. Dalam 15minit juga tunggu akak kat bus stop, dengan tudung labuh aku ini bimbang juga ada orang yang terkejut tengok aku sorang2 tercongok kat bus stop situ sorang2..nak kate tunggu bus, bus ape kul 4.30pagi kan? naseb tak pakai telekung..entah apelah yang jadi..ahah. sambil menunggu, aku buka tafsir di tangan dan mula mentadabbur. Perjalanan ke masjid negeri dalam 15minit. Sesampai di sana, aku dirikan solat sunat dengan akak dan sahur. Kami solat subuh b'jemaah kat sane. Buka posa di masjid USM, terlewat sampai..tak sempat nak bantu2 senduk nasi dan lauk, so datang makan ja. Solat tarawikh kat masjid, alhamdulillah ku perhatikan makin ramai jemaah yang datang..baguslah..Selesai tarawikh, bertadarus pula di masjid.

Sekitar hari ke-4, sahur roti + salad + tomato + tuna and air coklat..erm, diet seimbang lah boleh dikatakan. Tiap-tiap kali sahur, aku dan rumet saling kejut-mengejut sampai salah seorang ambil jug and keluar p ambik air..barulah bangun betul2. Kalo terlepas sahur, takot lapar pula siang hari..nak taknak kena push diri untuk bangun. Sebagai seorang dai'e, perlu ada stamina, kekuatan..oleh itu perlu jaga makan dan kesihatan. Petang ikut kak hani p bukit mertajam, plan yang dirancang terpaksa cancel at d very last minute dan waktu berbuka dah hampir..kami masih d seberang, bridge sangat sesak sebab ramai orang balik pulang dari keja. Then, kami p rumah family kak hani di BM dan solat maghrib, isyak seterusnya tarawikh. Before balik, kami sempat dengar tazkirah ringkas dari ustaz. "Tak kira ibadah apa pun kita buat..banyak ka sedikat ka...pastikan kita lakukan sepenuh hati..supaya usaha kita diterima Allah dan tak jadi sia-sia." Sampai penang dalam kul11.30pm..alhamdulillah selamat sampai.

Ok, sekarang mahu beradu..idea melimpah2 pula malam2 ni nak menulis..1jam menulis (kul1pg sudaa..)..Selamat malam..ya Allah bangkitkanlah aku dari tidurku esok pagi dalam keadaan aku beriman kepadaMU dan andainya Kau menjemputku pulang ke sisiMU esok pagi, jemputlah aku pulang dalam keadaanku beriman Ya Allah. amin ya Rabbal a'lamin.

Tuesday, 19 July 2011

Assalamualaikum wbt...

Allah..

Please protect us..

Show us Your way..

Strengthen our heart with Iman & Taqwa..

Surrounding us with Your Rahmah..

Pouring us with Your Love, Allah..

Reminding us of You in every heart beat..

 Let Zikrullah flows through our veins..

Keep us consistent in what ever we do (Jihad Fisabilillah)..

Embrace us and keep us safe with You...

O' Allah..You're the Only One who we can always rely on..

Allah..Who always keeps His word..

Acknowledge us and don't let us slip away from Your path!

Saturday, 2 July 2011

Berjalan di Bumi Allah ini bukan perkara mudah.

Ada saja ranjau dan cubaan yang perlu aku atasi.

Menahan diri dari melakukan hal2 yang dilarang Allah swt.

Mempertahankan hukum2 Allah swt dlm apa jua keadaan.

Benarlah, sesungguhnya bila berseorangan kita lemah.

Mudah saja mengalah dan membiarkan diri terus terjerumus.

Ya Allah peliharalah aku dari segala kemungkaran dan kemaksiatan.

Rindukan sahabat-sahabatku di kampus.

Teringat aku akan nasihat serta teguran mereka.

Senyuman dan tawa mereka begitu menenteramkan jiwa.

Usrah bersama mereka kurasakan ibarat berada di taman2 syurga.

Di mana, dalam sesuatu majlis ilmu itu para malaikat melebarkan sayap2 mereka.

Alhamdulillah, saat itu ku rasa hampir dengan Tuhan.

Sesungguhnya aku rindukan sahabat2ku.

Kini, walaupun berjauhan..

Perjuangan tetap diteruskan.

Islam masih perlu ditegakkan.

Ku doakn semoga sahabat-sahabat sentiasa tegar dlm menegakkan Islam di Bumi Allah swt sehingga hembusan nafas kita yg terakhir. InsyaAllah.

Monday, 27 June 2011

Assalamualaikum wbt..just want to share a video which my junior has tagged me in FB..hehe, thanx syahmir:) this song entitled 'I Believe' sang by Maher Zain feat with Irfan Makki, believe in who? Let's hear the song then..:)





Below is the lyrics:

Lyrics: Maher Zain, Bara Kherigi & Irfan Makki
Melody: Irfan Makki & Maher Zain
Arrangement: Maher Zain

When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you
He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day

Chorus:
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?

Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day


Chorus
If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace


Chorus
I believe I believe, I believe I believe





p/s: hope you guys enjoy it:) Let's spread Allah's Love to everyone. 

Wednesday, 15 June 2011

Sabda Rasulullah SAW,
Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa. (Riwayat al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).

Di uji..
Di tempat ini..kulihat pergaulan tanpa batasan,
Aku tahu itu salah,
 Tapi aku hanya diam..
Mataku melihat kemungkaran,
Hatiku meronta-ronta untuk berbuat sesuatu,
Namun kaki dan tanganku tetap kaku..
Aku tak punya daya untuk berbuat apa-apa..
Sedari diri yang lemah..
Aku perlu berubah.
Tapi bagaimana?
Dari mana harus ku mula?

Ya Allah ampunilah aku..
 HambaMu ini sangat lemah,
Kurniakanlah kekuatan buat diriku,
Tingkatkan keimanan serta ketaqwaanku..
Peliharalah aku dari fitnah manusia tika aku hidup di dunia,
Dan lindungilah aku dari difitnah semasa di akhirat,
Bantulah aku menghadapi kemungkaran Ya Allah..

Ya Allah, ampunilah sahabat-sahabatku,
Kurniakanlah kami petunjukMu,
Janganlah Engkau biarkan kami tersesat setelah kami diberi petunjuk..
Limpahkanlah rasa kasih sayang antara kami,
Eratkan silaturahim yang kian terbina ini,
Peliharalah kami dari perkara-perkara maksiat,
Bersihkanlah hati kami dari kotoran maksiat serta hasad,
Jadikanlah kami manusia yang soleh serta solehah..
Suburkanlah jiwa kami dalam ketaqwaan,
Akhirkanlah kami dengan pengakhiran yang baik.
Amin..ya Rabbal A'lamin.